Etappe 5 - Van Ponte de Lima naar Rubiáes - Reisverslag uit Rubiãis, Portugal van Frans en Ineke - WaarBenJij.nu Etappe 5 - Van Ponte de Lima naar Rubiáes - Reisverslag uit Rubiãis, Portugal van Frans en Ineke - WaarBenJij.nu

Etappe 5 - Van Ponte de Lima naar Rubiáes

Door: Frans en Ineke

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ineke

20 Mei 2022 | Portugal, Rubiãis

Na een goed diner en een goede nacht begonnen we vanmorgen aan onze volgende etappe: van Ponte de Lima naar Rubiáes, 20 kilometer.

Onze eerste stempel kregen we van een zeer enthousiaste verkoper van allerlei caminowaar. We waren nummer 1874 en 1875, we denken van dit jaar[e-1f609].

De eerste kilometers gingen vlekkeloos. Het landschap is prachtig, de route erg rustig. Wel was het al snel goed warm aan het worden, uiteindelijk werd het zelfs 31 graden.

Op het heetst van de dag kwam ook de grootste uitdaging: bij Labruja gingen we omhoog, en flink ook! Over twee kilometer stegen we zo’n 400 meter, grotendeels over keien en stenige paadjes. Het was een slagveld, overal stortten mensen lichtelijk in… Gelukkig hebben we de top uiteindelijk wel gehaald, maar dit was voor velen (ook voor ons) waarschijnlijk de traagste twee kilometer van de hele camino.

Toen we in Rubiaes aankwamen bleken de privékamers in de albergues vol. We konden wel op een 12-persoons kamer terecht, maar dat ging ons te ver[e-1f609]. Gelukkig was de eigenaresse zeer behulpzaam en belde ze een ander albergue. Daar was ook geen plek, maar konden ze wel iets voor ons regelen. Nou, en hoe[e-1f60a]. We zitten hier net buiten het dorp in ons privéhuis (als er tenminste niemand meer bij komt[e-1f609]), met ons eigen kuddetje schapen. Geweldig! Het is het oude huis van de moeder van onze gastvrouw. Bij grote drukte verhuurt ze de kamers. Het is een verwaarloosd huis, maar zoveel beter dan de overvolle albergues, we zijn helemaal blij[e-1f60a]. Wat kaas, ham, brood en bier gekocht en daar zitten we op onze veranda nu van te genieten. Morgen verder!

• 20 Mei 2022 - 20:19

Pa En Ma Poortinga:

Oei oei, dat was dus afzien. En ook drukker, begrijp ik. Maak je nog even een foto van jullie schaapjes?
    Hopelijk is het morgen niet zo warm. Succes.

• 20 Mei 2022 - 21:36

Loes:

Wat een heerlijkheid om even zelf de ruimte te hebben… geniet er van en slaap lekker

• 20 Mei 2022 - 23:10

Atie:

Ik heb wel bewondering voor jullie doorzettingsvermogen hoor. Best wel afzien af en toe. Maar ook veel mooie ervaringen. Geniet ervan! Groetjes uit Kloetinge,