Etappe 8. Van Portugalete naar Castro Urdiales. - Reisverslag uit Castro-Urdiales, Spanje van Frans en Ineke - WaarBenJij.nu Etappe 8. Van Portugalete naar Castro Urdiales. - Reisverslag uit Castro-Urdiales, Spanje van Frans en Ineke - WaarBenJij.nu

Etappe 8. Van Portugalete naar Castro Urdiales.

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ineke

08 Juli 2023 | Spanje, Castro-Urdiales

Gisteren zijn we nog even de oude stad in geweest. Die bestond uit een basiliek (waar we heel formeel een stempel in ons paspoort kregen) en wat oude panden.

Vanmorgen waren we vroeg op pad. Toen we eenmaal de bebouwing uit waren kwamen we op een Via Verde. In Spanje zijn verschillende in onbruik geraakte wegen en spoortrajecten omgebouwd tot fiets- en wandel'straten'. Vaak door prachtige stukken natuur. Het was dan ook een hele mooie wandeling, die ook nog eens lekker vlot ging omdat de weg lekker makkelijk liep.

Bij Zierbena bereikten we de zee weer, bij La Arena. Loes, Frank en ik zijn zo'n 25 jaar geleden ook in Zierbena geweest. Toen was er een camping, en als je de weg overstak was je aan het strand. Nu staan er flats en hotels. Onherkenbaar!

De kust is prachtig, we hebben genoten van de hele wandeling. Na Zierbena liepen we een stuk langs de kust naar Onton. Daar moesten we helaas de weg op, we hebben een kilometer of vijf langs een drukke weg gelopen, maar wel weer met mooie uitzichten. De app van Frans gaf een doorsteekje aan, waardoor we eerder van de weg konden en uiteindelijk wel weer op de camino uitkwamen. Weer kwamen we bij een prachtig stukje kust, en even later bereikten we Castro Urdiales, ons doel voor vandaag.

Castro Urdiales is een grote plaats, veel toeristen, een leuk haventje en een mooie ruine van een kasteel. In de kerk wilden we een stempel halen, maar ik was de credentials vergeten. De kerk zou om 8 uur dicht gaan, maar de dame die toezicht hield stelde ons gerust: als we het niet zouden halen en de poort zou dicht zijn, dan hoefden we alleen maar drie keer te kloppen en dan zou ze ons nog binnen laten. Gaaf he:). Gelukkig waren we ruim voor 8 uur weer terug en kregen we onze stempels.

Nu zitten we op een terrasje. Het is vrij benauwd, voor morgen wordt de hele dag (miezer)regen voorspeld. Vandaag was het erg warm, maar met wat zeewind was de wandeling eigenlijk vrij gemakkelijk, al was hij lang (28 kilometer). Frans zijn knie is een stuk beter, dus dat scheelt ook een hoop.

We gaan een biertje drinken en wat eten. Tot morgen:).

• 08 Juli 2023 - 20:23

Ma P.:

Zo, een lange wandeling. Als je het schrijft lijkt het erg kort, maar dat is dus bedrog. Hier vandaag 31 graden, lekker binnen gebleven, buiten is het niet te harden. Morgen weer veel wandelplezier, fijn dat het met de knie beter gaat.

• 08 Juli 2023 - 20:25

Betsy:

Fijn dat het met de knie beter gaat en dat het een mooie wandeling was. Dat van het ombouwen van spoorlijn naar wandel- of fietspad doen ze in Frankrijk ook en zelfs in NL (Hattem-Heerde), goed idee. Veel plezier verder. Jullie morgen miezer, wij hier 33 graden. Groetjes van Betsy

• 08 Juli 2023 - 20:48

Jopi:

Wat heerlijk om weer bij de zee uit te komen en een mooie wandeldag met bier toe te hebben.

over het weer en baas biven baas: morgen op naar de 40 grados!

• 08 Juli 2023 - 20:58

Frans :

Oef, da's warm :-)

• 08 Juli 2023 - 21:00

Ineke Poortinga:

Sterkte allemaal met die hoge temperaturen[e-1f613].

Wij gaan toch maar voor dat miezertje[e-2614]️

• 09 Juli 2023 - 17:15

Loes:

Wat zonde van zo’n stukje kust… maar staan de flats nu voor de olieopslag?