Etappe 5. Van Gernika naar Lezama. - Reisverslag uit Lezama, Spanje van Frans en Ineke - WaarBenJij.nu Etappe 5. Van Gernika naar Lezama. - Reisverslag uit Lezama, Spanje van Frans en Ineke - WaarBenJij.nu

Etappe 5. Van Gernika naar Lezama.

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ineke

04 Juli 2023 | Spanje, Lezama

Gisteren begon Frans wat last van zijn knie te krijgen, dus in Gernika hebben we een farmacia opgezocht en een steunband gekocht. Vandaag de test of dit voldoende zou helpen. Nou, die test kregen we wel. We begonnen met een stevige klim over modderige bergpaadjes met veel losse stenen en een hoop geglibber. Het schoot dus niet echt op, het is dan toch erg voorzichtig lopen. Ook voor iemand zonder kniebrace.

Het was een prachtige wandeling, hele stukken lekker wandelen, soms een stevige klim of afdaling, lekker ontspannend. En het weer was ook prima, niet te warm, af en toe zon, soms een verkoelend windje, prima!

Vlak voor Larrabedzu, een klein dorpje, kregen we de echte knietest. Een stevige afdaling over kiezels en modder. We hebben waarschijnlijk een kwartier over een paar honderd meter gedaan, het was echt oppassen. Daarna werd het gelukkig een makkelijk, licht glooiende 5 kilometers naar ons einddoel, Lezama. Maar eerst besloten we te lunchen in Larrabedzu. Domdomdom. Het was met recht de meest smakeloze maaltijd die we ooit hebben gehad. En dan hadden we allebei ook nog iets anders gekozen....

Het hotel lag best een eindje buiten Lezama. Helaas ook een hotel zonder voorzieningen, dus we zouden naar Lezama terug moeten, of door moeten gaan naar Zamudio, om iets te eten te vinden. We konden wel fietsen lenen, dus dat deden we dan maar. We kozen ervoor om terug te gaan naar Lezama. Fout! (Hoewel, we weten niet of Zamudio beter zou zijn geweest;).)

In Lezama dronken we eerst een biertje. Helaas had die kroeg geen maaltijden. We hebben op google nog wat verder gezocht, maar alles was dicht of onvindbaar. Gelukkig hielp een panaderia ons uit de 'nood'. De eigenaren zaten nog een biertje op hun terras te drinken, de zaak was al gesloten. Maar ze wilden wel een broodje voor ons klaarmaken. Ondertussen konden wij een biertje op het terras drinken, met wat olijven erbij. Na een gezellig gesprek gingen we weer terug naar het hotel. Daar op het terras onze broodjes gegeten met nog een biertje. Wat ons betreft een lange dag, al viel het aantal kilometers mee vandaag (24).

Morgen een makkie, 12 kilometer naar Bilbao. Daar blijven we een dag extra, vrijdag gaan we dan richting Santander.

• 04 Juli 2023 - 20:03

Ma P.:

Ach, en jullie houden zo van lekker eten. Heeft de knie het gehouden?

Na morgen dus lekker uitrusten.

• 04 Juli 2023 - 21:09

Frans :

@ma P gaat voorlopig goed maar ik loop wel als een oude man naar beneden;-)

• 04 Juli 2023 - 22:44

Betsy:

Hoi. Soms zit het even tegen, gewoon deurdonderen. Een goede maaltijd is wel belangrijk bij zo'n inspanning maar blijkbaar lukt het op een biertje ook. Beterschap met de knie(ën), de rustdag is in zicht. Veel plezier verder, mooie tochten en stevige benen. Groetjes van Betsy

• 04 Juli 2023 - 22:56

Monique:

Wat naar Frans! Gelukkig morgen een makkie en dan een rustdag, dat zal je knie goeddoen!

Take care!

• 04 Juli 2023 - 22:57

Jopi:

De camino provides zeggen sommige, maar deze etappe bakt er niets van!

gelukkig morgen een makkie en dan in Bilbao vooral terrasbezoekjes