Etappe 4. Van Markina naar Gernika - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van Frans en Ineke - WaarBenJij.nu Etappe 4. Van Markina naar Gernika - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van Frans en Ineke - WaarBenJij.nu

Etappe 4. Van Markina naar Gernika

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ineke

03 Juli 2023 | Spanje, Gernika-Lumo

Vandaag konden we vanaf 7 uur ontbijten, dus we waren al vroeg op pad (7.45). Op het eerste deel van de route hadden we weliswaar de nodige hoogteverschillen, maar het pad was fijn beloopbaar dus we schoten lekker op. Na ruim een uur bereikten we Bolivar, een dorp dat erg trots is op voorvader Simon Bolivar, de man die onder andere Bolivia naar de onafhankelijkheid van Spanje leidde. Er is zelfs een echt Bolivarmuseum, maar daar hadden we geen tijd voor. De route vandaag was 27 kilometer met wat pittige stukken.

Na Bolivar kregen we een stevige klim over een stenig, glad pad. We bereikten Gerrikaitz en wat later Munitibar, waar we een cola met een stuk taart namen. Na Munitibar liep het pad weer erg lekker, tot Zarrabenta. Daar volgde een steile klim, weer op een lastig lopend, stenig pad, naar Marmiz..

Toen we zo'n anderhalf uur later bijna bij Gernika waren wachtte ons een verrassing: vlak voor Gernika werden we verwelkomd door een grote tag: ASKE. Mijn moeders naam. Ik heb het haar gevraagd, maar ze ontkent elke verantwoordelijkheid. Ze gooide het maar op een stille aanbidder...

Afijn, na nog weer een laatste stevige afdaling bereikte we het stadje en vonden we al snel ons hotel.

Na een heerlijk verfrissende douche zitten we nu op een zonnig terras. Het is heerlijk weer, zo'n 26 graden. We stillen onze trek met broodjes tonijn en amandelen, de keukens gaan hier pas om 20 uur weer open. Het blijft afzien, zo'n camino;).

Een deel van de foto's komt nog, het fototoestel ligt op de hotelkamer. Maar we hebben ook wat foto's met de telefoons gemaakt, dus alvast wat indrukken.

O ja, twee opmerkingen nog:

Mensen zijn hier trots op hun tuinen en die zijn dan ook prachtig. Vooral de hortensia's zijn populair en die zie je in allerlei kleuren.

Verder waan ik me regelmatig in een mojitobar, er groeit veel munt langs de weg die heerlijk ruikt en die steeds weer de associatie oproept van zo'n heerlijke mojito van mojitoman Frans:).

• 03 Juli 2023 - 19:34

Monique:

Het is echt een lijdensweg, dat is duidelijk[e-1f609]

• 03 Juli 2023 - 19:45

Ma Poortinga:

Het was dus weer goed raak vandaag. Maar zonder regen toch?

• 03 Juli 2023 - 19:54

Ineke Poortinga:

Geen regen vandaag! Een flink bewolkte ochtend, in de middag steeds vaker even zon en nu een wolkeloze hemel[e-1f60a]

• 03 Juli 2023 - 19:56

Ineke Poortinga:

En ja @Monique, camineren is afzien zoals je weet[e-1f609]. Gelukkig smaakt een biertje daarna dan extra lekker[e-1f923][e-1f923][e-1f923]

• 03 Juli 2023 - 19:56

• 04 Juli 2023 - 17:15