Etappe 3. Van Deba naar Markina - Reisverslag uit Markina-Xemein, Spanje van Frans en Ineke - WaarBenJij.nu Etappe 3. Van Deba naar Markina - Reisverslag uit Markina-Xemein, Spanje van Frans en Ineke - WaarBenJij.nu

Etappe 3. Van Deba naar Markina

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ineke

02 Juli 2023 | Spanje, Markina-Xemein

Vandaag was in meerdere opzichten een zware dag.

We begonnen de dag met een stevige afdaling naar Deba, waarmee we de eerste twee kilometers al gehad hadden voor we weer op de camino waren.

Deba lig in een dal. We begonnen de route dan ook met een stevige klim. De dame van het hotel had ons verzekerd dat het niet zou gaan regenen vandaag, maar volgens ons is motregen toch ook echt regen. Dat hebben we zo'n beetje de hele dag gehad:). Soms motregen, soms wat harder, en zeker ook droge momenten...

De uitzichten waren weer prachtig, maar soms konden we door de nevel en mist nauwelijks iets zien van de omgeving. We hebben dan ook niet zoveel foto's gemaakt.

Van Deba wandelden we via Calvario naar Olatz, waar we lekker hebben geluncht. Na Olatz moesten we flink omhoog. Het eerste deel viel nog wel mee, maar op een gegeven moment werd het een rotsig pad en dat was wel even werken.

Daarna werd het eigenlijk een prettig te lopen route, wel met steile stukken omhoog en naar beneden maar op een goede ondergrond.

Op een gegeven moment dachten we wilde geiten te zien, maar ze waren zo nieuwsgierig naar ons dat het vast toch een tamme soort was. Ze volgden ons een eindje, maar lieten ons daarna gelukkig weer rustig verder lopen.

Zo'n 5 kilometer voor het eindpunt hoefde we alleen nog maar af te dalen naar Markina. Dachten we. Was ook zo. Een daling van pakweg 30% of zo... Zwaar, glibberig, heeeeeel rustig aan. Toen we beneden waren waren we ook meteen vlakbij onze bestemming. We hoefden alleen nog maar een drukke weg over te steken. Dat kon op twee manieren. Een paar honderd meter doorlopen, dan onder de weg door en een paar honderd meter terug lopen. Of over de vangrail klimmen, een rustig moment afwachten en snel oversteken. Drie keer raden wat wij hebben gedaan;).

Afijn, we zitten weer aan ons dagelijkse welverdiende biertje. Gaan zo wat eten en dan weer vroeg naar bed. Morgen is er weer een dag!

• 02 Juli 2023 - 19:22

Ma Poortinga:

Hoeveel km vandaag?

• 02 Juli 2023 - 19:26

Frans:

Vandaag zo'n 26 km (bijna 40000 stappen).

• 02 Juli 2023 - 19:34

Ma P.:

Geweldig, en dat met de regen en slechte paden. Petje af!