Etappe 2. Van Getaria naar Deba - Reisverslag uit Deba, Spanje van Frans en Ineke - WaarBenJij.nu Etappe 2. Van Getaria naar Deba - Reisverslag uit Deba, Spanje van Frans en Ineke - WaarBenJij.nu

Etappe 2. Van Getaria naar Deba

Blijf op de hoogte en volg Frans en Ineke

01 Juli 2023 | Spanje, Deba

Na een, voor de camino laat maar wel uitstekend verzorgd ontbijt (half 9) vertrokken we voor de tweede etappe.

Vandaag een wandeling van 20 kilometer, 700 meter stijgen en dalen. Het was prima wandelweer, rond de 20 graden, bewolkt.

Vanaf Getaria gingen we meteen stevig omhoog, veel steile klimmetjes. De lente is al voorbij, maar er groeien hier nog de prachtigste bloemen langs de weg. We zagen, naast boterbloemen en klaver, ook mimosa, groot kaasjeskruid en het weideklokje. (Met dank aan Lens;).) Ook staan overal kleine kuddes koeien en schapen, en zelfs her en der ezeltjes! Halverwege de route kwamen we in Zumaia, een plaatsje in een dalletje. Na een korte stop klommen we Zumaia weer uit, om daarna nog verder te stijgen. We bleven hoog boven zeeniveau tot we in Itziar aankwamen. Vanaf dat moment ging het, soms erg steil , naar beneden.

Toen we bijna in Deba waren kwamen we tot de ontdekking dat we al vlak voorbij Itzia van de route af hadden moeten wijken om ons hotel te bereiken. Eenmaal in Deba konden we uiteraard nog wel naar het hotel, maar dat betekende een extra uur klimmen. Dat vonden we toch een beetje teveel van het goede. We zijn daarom in Deba wat gaan eten (stokbrood met kaas, want de restaurants waren net gesloten om 16 uur) en een welverdiend biertje. Daarna hebben we een taxi gebeld en hebben we ons heerlijk naar de eindbestemming van vandaag laten rijden:).

Het hotel is wat minder, ze organiseren hier ' stierengevechten' voor groepen. Toen we aankwamen was er een vrijgezellenfeest of zo in de arena. Beetje heen en weer rennen en de stier gek maken. Bah, niet ons soort vermaak. Maar we hebben weinig keuze, de hele omgeving zit bomvol omdat de tour hier maandag langs komt. Morgen eindigt de etappe in San Sebastian, daarna wordt de kust hier onveilig gemaakt. Waarschijnlijk krijgen we er weinig van mee, we wandelen die dag meer in het binnenland.

Nu een welverdiend biertje, zometeen hopelijk een goed diner en dan is het wel genoeg geweest voor vandaag!

Morgen verder, dan wandelen we naar Markina.

• 01 Juli 2023 - 19:20

Jopi:

[e-1f3c3]‍[e-2642]️[e-2764]️[e-1f3c3]‍[e-2642]️[e-2764]️

• 01 Juli 2023 - 19:43

Loes:

klinkt weer goed[e-1f605] lekker op weg… geniet ze xx

• 01 Juli 2023 - 22:01

Atie:

Veel wandelplezier!! Groetjes, Atie.

• 01 Juli 2023 - 22:08

Peter: